תמונה: קאמי, נעמה בן עמי, אורן אגמון, אשל תירוש


"השביל הזה מתחיל מכאן, בין סניף בנק למעיין. לא סלול, לא תמיד מסומן, השביל הזה מתחיל כאן..." (אהוד בנאי)

 

כיצד בנוי מסלול השירות במרכז לימודי שדה?


מרכז לימודי שדה זה: מרכז חינוך וקהילה אזורי.

המל"ש הוא מרכז הדרכה קהילתי ללימודי סביבה וקיימות. עיקר הפעילות של המל"ש היא חינוך קהילתי- פעילויות והדרכות לכל הגילאים ולכל האוכלוסיות.


יחידות ההדרכה: קרית שמונה (גליל מזרחי), מעלות-תרשיחא (גליל מערבי) ואילת
**במסלול זה ניתן לשלב פעילות בשל"ח


אופי הפעילות: הדרכת טיולים וסיורים חינוכיים והדרכת חינוך סביבתי בבתי ספר באזור בנושאי טבע, סביבה, מנהיגות, טבע עירוני ועוד, ליווי מועצות ירוקות וימי שיא בית ספריים. בשעות אחר הצהרים נעשית ההתנדבות במסגרות שונות בעיר/אזור, הפעלת חוגים ופעילויות לכל המשפחה ועבודה צמודה עם הרשויות המקומיות, תנועות הנוער,חוגי הסיירות מסגרותלנוער בסיכון ועוד. 


קורס ההכשרה: קורס ההכשרה עורך כחודש במהלכו תחשפו לתחומי הפעילות של החברה להגנת הטבע וצוותי ההדרכה של היחידות השונות, תכירו אתעולם התוכן בותעסקו במהלך השנה, תתנסו בהדרכה ותקבלו כלים לעבודה במהלך השנה. קורס ההכשרה נפתח באמצע חודש יולי.
בנוסף לקורס מתקיימים קמפוסים והכשרות לאורך כל השנה בנושאים בנושאים מגוונים.


מסלולי ההתנדבות:

שנת שירות - שנת התנדבות אחת הנעשית עם סיום יב', בסופה הש"ש מתגייס לשירות צבאי רגיל ומלא (לא מתאים לבנות דתיות).
שרות  צבאי - לחיילות במרכז לימודי שדה מעלות  (יחידת משנה שלומי ) 

גודל ואופי הקומונה: חיי קומונה אינטנסיביים, הצוות הצעיר נע בין 4-7 ש"ש ומורות חיילות, חי יחד בדירה משותפת ופועל כצוות גם במשימה.  יש כמובן מקום גם ליזמות ופרויקטים אישיים. 
**לעיתים ניתנת האפשרות לש"שניות שמתנדבות אצלנו, להמשיך כמורות חיילות במסלולים הירוקים.

מיומנו של ש"ש במעלות - תרשיחא :

יום ראשון - מגיע אחרי נסיעה מפרכת לישיבת הצוות השבועית במל"ש, חיבוקים לכולם, תה ונשנושים ולאטרף נכנסים.

אחרי ישיבת הצוות מתחיל בארגונים לשבוע: בניית טיולים, מערכים לחוגים, קניות לדירה, הכנות לאירועים, הכנות מסלול ברחבי הגליל או השתלמויות במגוון נושאים.

יום שני - נפתח בטיול בד"כ, מדריך כיתה כלשהי, הילדים כבר מכירים אותי ואני לא זוכר

את השמות שלהם. חוזר לארוחת צהריים עם הקומונה וישר ליום קומונה מהנה! לפעמים

סרט טוב עם המקרן, לפעמים פריזבי בפארקים, חפירות עם המלוות קומונה, עוד כיף, איזה משחק ג'אנגל ספיד, אוכל (מושקע כשיש זמן) ולילה טוב.

יום שלישי - בבוקר יוצא לבית ספר ברייחניה (כפר צרקסי), עובר בכיתות שלי ומדבר 

עם הילדים על איכות הסביבה ולומד מהם על המנהגים והמסורת שלהם, זה תמיד מפגש מרתק בין תרבויות. 

אחה"צ

 חוג סיור 

או טבע במל"ש, יוצא עם הקבוצה לפעילות בנושא שדאות, נהנה איתם וחוזר לדירה עייף ועם חיוך.


מתלוננות, הילדים נהנים, ואני מתחיל לזכור את השמות של הילדים הבעייתיים. אחה"צ פעיל במועדון נוער עולה, שומרים על כושר עם אחריי!, והבנות בפעילות בבית החם לנערה (הבנות לרוב לא מגלות לי מה הן עושות שם, כנראה זה משמעותי).יום רביעי - מתחיל קצת עייף לעוד טיול מגניב, מכירים לילדים את הארץ ברגליים, המורות

יום חמישי - בבוקר קמים לפעילות חינוך סביבתי בבתי הספר במעלות, מעבירים מספר שיעורים במגוון נושאים לכיתות שונות ובעיקר מתגעגעים לקלמר ומחברת ולצרות של להיות ילד.


בצהריים מפעילים גינה קהילתית עם תושבי השכונה שגילם נע בין 1-99, כל אחד עושה מה שהוא יכול, בכל אופן לומדים על טבע ויוצרים גינה ביחד.

יום שישי הגיע, סוגרים את התיק, מנקרים בנסיעה הביתה וחושבים על מה שהיה השבוע ומה יהיה שבוע הבא, מתקשרים לחבר'ה לארגן יציאה, חיבוק לאבא, צ'אפחה לאמא ואוכל של בית. וש"ש (שבת שלום)   

 


מה האתגר שלך בשירות במרכז לימודי שדה ?

 

הזדמנות לחיות בישוב פריפריאלי כחלק מקומונה איכותית המשתלבת בחיי הקהילה המקומית.

לפעול במסגרות חברתיות מגוונות בעזרת תכני סביבה וחברה, במטרה לפתח את האהבה והזיקה לישוב ולטבע היחודי הסובב אותו.לגעת בבני הנוער, המבוגרים והילדים המרכיבים את הקהילה המקומית לאורך שנה שלמה.